Астрономія — одна з найдавніших наук, що зародилась із
практичних потреб людини й бажання пізнати довкілля; її внесок у розвиток
цивілізації й роль у формуванні світогляду людини важко переоцінити.
Головною метою вивчення астрономії є
формування загальнокультурної компетентності, наукового світогляду та основ
системи знань про методи й результати вивчення законів руху, фізичної природи,
еволюції небесних тіл та Всесвіту в цілому.
Викладання астрономії на базовому рівні ставить за мету
дати учням основи знань з усіх напрямків астрономії, приділивши головну увагу
висвітленню тих понять, які є загальнокультурним надбанням і необхідні людині у
повсякденному житті.
Основні завдання вивчення астрономії за даною програмою
ґрунтуються на вимогах Державного стандарту базової і повної загальної
середньої освіти і зводяться до того, що випускники загальноосвітніх навчальних
закладів мають:
— знати лічбу часу й календарі, орієнтуватися на
місцевості за допомогою небесних світил, вміти пояснювати явища добового й
річного руху небесних тіл;
— розуміти причини сонячних і місячних затемнень, появи
комет і метеорів, знати будову Сонячної системи;
— знати, які небесні тіла складають Всесвіт і чим вони
відрізняються (планети, планетні системи, зорі, скупчення зір, галактики,
скупчення галактик), знати в загальних рисах про походження Сонячної системи та
Всесвіту;
— знати, якими засобами ведуться астрономічні дослідження
з поверхні Землі та за межами земної атмосфери;
— розрізняти "астрономію” й "астрологію”; розуміти, що
астрологія є реліктом історії розвитку цивілізації і її принципи науково не
обґрунтовані.
Програма включає 9 тем , питання яких охоплюють увесь
зміст сучасної астрономії. Запропонована послідовність навчальних тем обумовлена
психологічними особливостями сприйняття людиною довкілля і спирається на
великий історично-методологічний досвід викладання курсу астрономії саме в
такій послідовності. Запропоноване програмою тематичне наповнення базується на
тому, що астрономія формує й розширює науковий світогляд людини. Прослухавши
курс астрономії, людина зможе використовувати ці знання, навіть якщо її
майбутня професія не буде пов’язана з природничими науками.
Важливим є відображення в програмі місця й ролі України
як космічної держави, що має широкорозвинену інфраструктуру космічної галузі та
астрономічних установ.
Особливість навчально-виховного процесу під час вивчення
курсу астрономії зумовлена тим, що астрономія є наочною, доступною для
розуміння і певною мірою романтичною наукою. З одного боку, в ній присутні такі
об’єкти та явища, які можна спостерігати, походження яких завжди цікавило
людей. З іншого боку, астрономія — це точна наука, яка використовує багатий
математичний апарат, знання з фізики, хімії, біології, геології та інших наук,
сучасні комп’ютерні методи обробки та візуалізації інформації. Комплексом
понять і явищ, які вивчає астрономія, узагальнюється й завершується цикл
природничого навчання. Всі ці обставини необхідно враховувати під час
навчального процесу.
Особливим є взаємозв’язок астрономії та фізики —
астрономія містить у собі весь діапазон понять сучасної фізики й повною мірою
спирається на її закони. З огляду на це, вчитель має максимально використати
під час навчання астрономії міжпредметні зв’язки й, зокрема, знання, набуті
учнями на уроках фізики.
Організовуючи навчально-виховний процес, необхідно
використовувати різні методи, зокрема, словесні (навчальна лекція, розповідь,
бесіда тощо), наочні (використання приладів і моделей, аудіовізуальні засоби
навчання) та практичні заняття (вправи, спостереження).
Практична частина програми є обов’язковою й невід’ємною
її складовою. Із трьох варіантів двох запропонованих практичних робіт можна
вибирати по одному з кожної теми відповідно до технічних можливостей
навчального закладу.
Складовими навчальних досягнень учнів з курсу астрономії
є не лише володіння навчальним матеріалом
та його відтворення, а й уміння та навички знаходити потрібну інформацію,
аналізувати та застосовувати її в межах програмних вимог до результатів
навчання.
Оцінюючи навчальні досягнення учнів, потрібно
користуватися критеріями вимог до знань за 12-бальною шкалою, які поділяються
на 4 рівні та мають такі характеристики. Курс астрономії розрахований на 34 години. Для студентів
спеціальностей «Виробництво харчової продукції» та «Готельне обслуговування» передбачає 23години аудиторних занять, 11 годин самостійної роботи. Для спеціальностей «Товарознавство і комерційна діяльність», «Бухгалтерський
облік», «Ресторанне обслуговування»
передбачає 24 години аудиторних занять, 10 годин – самостійної роботи.
|